Sunday, March 22, 2015

LITERASI MAKLUMAT

1. Pengenalan
Perubahan ke arah sistem pendidikan bestari adalah satu usaha baik. Pembestarian sistem pendidikan di sekolah perlu mengambil kira aspek pembinaan minda/kognitif pelajar. Program literasi maklumat membantu membina intelek pelajar dan ianya hendaklah di sokong dan dilaksanakan untuk menjana modal insan yang mempunyai minda kelas pertama (RMK9)
2. Definisi
Literasi Maklumat adalah suatu kemahiran yang digunakan untuk mencari maklumat tertentu yang diperlukan dan merangkumi kebolehan mencari dan memperolehi maklumat dalam apa jua format serta mengggunakan maklumat tersebut secara aktif. Ia juga boleh didefinasikan sebagai keupayaan untuk mengakses dan menilai maklumat bagi membantu membuat pemilihan dan penyelesaian masalah secara efektif. UNESCO( 2004) menyatakan bahawa :
“Information literacy is a set of abilities to recognize what and when information is needed , locate and select critically the information, use ethically and communicate it effectively”
3. Kepentingan Literasi Maklumat
Dasar pembangunan negara:
a. Membangunkan ekonomi berasaskan pengetahuan k-ekonomi dan k-masyarakat
b. Memperkukuhkan pembangunan modal insan untuk menghasilkan tenaga manusia berpengetahuan
c. Kerajaan menghendaki seluruh rakyatnya mempelajari, memahami dan menguasai pengetahuan mengenai “Information Technology” (IT)
d. Matlamat Pendidikan Negara ialah melahirkan insan yang beriman, berakhlak mulia, berilmu, berterampilan dan sejahtera selaras dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan
e. Konsep Pengajaran dan Pembelajaran Bestari yang berpusatkan pelajar dan dipermudahkan dengan bantuan ICT
f. Pembangunan ICT dalam pendidikan
g. Hidup dan bersaing dalam dunia dan ekonomi global yang terlalu bergantung kepada maklumat
h. Belajar berdikari secara beransur-ansur untuk menghayati konsep pendidikan seumur hidup.

Dari aspek Ekonomi
Menurut Barner (1996) beberapa budaya di tempat kerja telah dikenal pasti. Berasaskan budaya-budaya ini, pekerja zaman ,maklumat ini perlulah mereka yang mempunyai literasi maklumat bagi memenuhi keperluan :
  1.  Organisasi maya (Virtual Organization)
  2.    Bertindak sebagai Pembekal, Pengeluar dan Pengurus Maklumat
  3.    Ramai pekerja sementara, sambilan dan dari latar belakang yang pelbagai
  4.    Penggunaan komputer dan sistem elektronik
  5.  Setiap organisasi dan individu perlu terus belajar dan mengikuti latihan(Learning Organization)
A   Siapakah yang dikatakan sebagai seorang yang “Berliterasi Maklumat”?
  1.  Boleh mengenalpasti maklumat yang diperlukan
  2. Boleh mengenalpasti bila maklumat diperlukan
  3. Bagaimana dan di mana maklumat boleh dikesan
  4. Menilai secara kritikal maklumat dan sumber maklumat
  5. Menggunakan maklumat bagi tujuan tertentu dan mengikut keutamaan
  6. Melaporkan maklumat dengan berkesan sama ada secara verbal , penulisan atau teknologi
  7. Mengguna maklumat yang diperolehi secara beretika.
4. Model-model Literasi Maklumat
Terdapat banyak model-model yang telah dihasilkan. Semua model tersebut mempunyai tujuan yang sama iaitu mengandungi kemahiran utama seperti :

  1. Keperluan kepada maklumat (Need Information )
  2. Pencarian (Search – Sources/information )
  3. Penilaian ( Evaluate )
  4. Pengorganasasian (Organise)
  5. Aplikasi (Use))
  6. Penilaian hasil ( Evaluate the output)
 The Big6 Skills – Eisenberg and Berkowitz
Definisi Tugasan
·         Kenalpasti masalah
·         Kenalpasti keperluan maklumat
Strategi Pencarian Maklumat
·         kenalpasti sumber maklumat yang mungkin pilih maklumat mengikut keutamaan
Lokasi dan Akses
·         kenalpasti lokasi maklumat yang akan dicari (termasuk pengkalan data atas talian) mencari maklumat yang relevan
Mengguna maklumat
·         kenalpasti jenis maklumat sama ada fakta atau pendapat
·         meringkaskan maklumat yang panjang lebar
·         mencatat sumber maklumat yang diperolehi
·         membaca, mendengar, mencatat maklumat yang diperolehi dengan tepat
Sintesis
·         mengurus dan merumus maklumat yang diperolehi dengan jelas
·         melapor maklumat yan diperolehi dengan jelas
·         mengambil bahagian dalam perbincangan mengenai maklumat yang diperoleh
·         mempersembah maklumat yang diperolehi sesuai dengan mesej, media dan penonton.
Penilaian
·         menilai keberkesanan hasil pencarian maklumat
·         menilai proses perjalanan pencarian maklumat
·         mencadangkan penambahbaikan
·         kenalpasti keperluan mencari maklumat lanjut terhadap sebarang kekurangan

Untuk maklumat lanjut , sila Klik Sini .
Sumber :
http://pss-smkrahmat.blogspot.com/




No comments:

Post a Comment